میان ایران و گروه 1+5

احتمال ادامه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 پس از ضرب الاجل پایان امروز، اظهارات یک مقام ایرانی درباره اختلاف نظرها بر سر تحریم ها، ادعای منابع غربی درباره مانع جدید شکل گرفته در مذاکرات هسته ای، تلاش رژیم اسرائیل برای بر هم زدن توافق و تضمین آمریکا به این رژیم درباره این موضوع، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است. 

به گزارش «تابناک»، در آستانه پایان یافتن وقت اضافه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین، مطبوعات و رسانه های بین المللی از تداوم وجود اختلافات میان طرفین سخن می گویند. «اسکای نیوز» در این زمینه گزارش داده منابع ایرانی در حالی از وجود اختلافات بزرگ در مذاکرات هسته ای سخن می گویند که کاخ سفید هم از احتمال تمدید بیشتر مذاکرات خبرداده است. سخنگوی کاخ سفید پس از نشست وزرای امور خارجه شش قدرت بزرگ جهان با طرف ایرانی در وین و در آستانه پایان مهلت تعیین شده برای پایان مذاکرات، اعلام کرد مذاکرات هسته ای ایران ممکن است از مهلت تعیین شده بیشتر ادامه یابد. از سوی دیگر منابع ایرانی نیز پس از این نشست از وجود اختلافات بزرگ سخن گفته اند. در همین حال برخی دیپلماتهای آلمانی نیز شکست مذاکرات با تهران را بعید ندانسته اند.

*****

خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز اظهارات یک مقام ایرانی را بازتاب داده که گفته هنوز درباره ساز و کار بازگشت پذیری تحریم ها توافقی به دست نیامده است. این خبرگزاری می نویسد یک مقام ایرانی در مصاحبه با خبرنگاران در وین گفت در مورد ساز و کار بازگشت دوباره تحریم ها علیه ایران هنوز توافق حاصل نشده است. این مقام ایرانی گفته: «ما همچنان در حال کار روی متن قطعنامه هستیم؛ اما این متن هنوز مورد توافق قرار نگرفته است. هنوز مسائلی وجود دارد که باید روی آنها کار شود. شورای امنیت سازمان ملل متحد روند خاص خود را دارد. این متن باید به نیویورک فرستاده شود و در آنجا مورد تأیید همه اعضای شورای امنیت قرار گیرد. اما ما معتقدیم پیش از نهایی کردن موافقتنامه، باید درباره متن قطعنامه به توافق برسیم».

*****

بر همین اساس، خبرگزاری فرانسه از احتمال تمدید دوباره مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 سخن گفته است. این خبرگزاری می نویسد مذاکرات بین قدرت های بزرگ و ایران روز دوشنبه با وجود حضور همه وزرای امور خارجه در وین، درباره مسائل تعیین کننده با مشکل روبرو بود و احتمالاً ضرب الاجل روز سه شنبه تمدید می شود. کاخ سفید نیز این موضوع را که احتمال دارد مذاکرات بعد از هفتم ژوئیه ادامه پیدا کند، رد نکرده است. یک منبع رسمی ایرانی نیز تمدید مذاکرات را حتی بعد از نهم ژوئیه رد نکرد. کنگره آمریکا قرار است در این تاریخ در چارچوب حق نظارت خود این توافقنامه را بررسی کند. بعد از نهم ژوئیه اجرای این توافقنامه دستکم دو ماه زمان می برد.

*****

شبکه خبری «فرانس 24» نیز در گزارش خود از مذاکرات هسته ای وین، درخواست ایران برای لغو قطعنامه 1929 را مانعی بر سر راه دستیابی به توافق نهایی دانسته است. در این گزارش آمده درخواست ایران برای لغو قطعنامه 1929 شورای امنیت، مذاکرات هسته ای را با مانع مواجه کرده است. فرانس 24 با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر، دو موضوع بازرسی از مراکز حساس در ایران و همچنین نحوه برداشته شدن تحریم ها، محورهای اصلی اختلاف نظر میان طرفین را تشکیل می داد، می افزاید به تازگی مشکل دیگر نیز به مذاکرات افزوده شده و آن لغو تحریم های تسلیحاتی ایران است. ایران به ویژه خواستار لغو قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل علیه خود است. این قطعنامه در ماه ژوئن سال 2010 در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران وضع شد.

*****

اما گزارشی که شبکه خبری «المنار» از مذاکرات هسته ای تهیه کرده، به رویکرد رژیم اسرائیل درباره این مذاکرات اختصاص داد و در آن اشاره شده که این رژیم، در عین ناامیدی برای برهم زدن توافق هسته ای ایران و شش کشور تلاش دارد و کارشکنی های خود را از طریق وزیر خارجه فرانسه پیگیری می کند. در این گزارش آمده رژیم اسرائیل در عین ناامیدی آخرین تلاش های خود را برای برهم زدن توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 انجام می دهد. نگرانی صهیونیست ها آن است که آمریکا اصرار دارد با ایران به توافق برسد؛ اما در این روند به شرایط رژیم اسرائیل توجهی نمی کند. این همان چیزی است که بنیامین نتانیاهو هم در مورد آن سخن گفت و شیوه کنونی گفت و گوها و نتایج آن را خطری برای رژیم اسرائیل خواند.

*****

این در حالی است که آمریکا همچنان به ارائه تضمین هایی به رژیم اسرائیل درباره توافق هسته ای ایران ادامه می دهد. به نوشته «یدیعوت آحارانوت»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که به سرزمین‌های اشغالی فلسطین سفر کرده گفت واشنگتن صرفنظر از حصول یا عدم حصول توافق هسته‌ای، «برتری نظامی» رژیم اسرائیل را در منطقه حفظ خواهد کرد. مپسی مدعی شد ایران پس از توافق هسته‌ای احتمالی از منابع مالی خود برای تقویت توانمندی‌های نظامی و افزایش کمک به کسانی که به ادعای وی «عوامل نیابتی» ایران در منطقه هستند، استفاده خواهد کرد. وی مدعی شده: «فکر می‌کنم آنها بر روی عوامل نیابتی و توان نظامی بیشتر خود سرمایه‌گذاری خواهند کرد».

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.